We zijn het vierde jaar ingegaan dat we deze methode nu gebruiken en we zijn erg tevreden.
Waarom deze methode? De auteurs van de methode hebben een nieuwe lettervorm ontwikkeld op basis van de laatste inzichten. De methode gaat ervan uit dat schrijven het best geleerd kan worden door kennis te krijgen van de vorm van de letter en door te oefenen (schrijven is een cognitief-instrumentele vaardigheid). Kinderen leren kijken naar de vormen, ze worden zich daarbij bewust gemaakt van hun eigen handschrift, waardoor ze het kunnen verbeteren.
In groep 3 en 4 ligt de nadruk op het aanleren van de lettervormen en vanaf groep 5 ligt de nadruk op het ontwikkelen en onderhouden van het eigen handschrift.
Een leuke toevoeging bij deze methode is het leerlingzelfvolgschrift. Elk half jaar mogen de kinderen een opdracht doen uit dit schrijfschrift. Na 8 jaar hebben ze een leuke samenvatting van het schrijfonderwijs en kunnen ze hun eigen ontwikkeling goed zien.
Roos is inmiddels begonnen met het werk van groep 4. Hoewel ze niet altijd zin heeft om te schrijven, merkt ze dat ze door oefening een heel mooi en duidelijk handschrift aan het ontwikkelen is en dat geeft haar voldoening. Ze heeft inmiddels al een goed leesbaar handschrift ontwikkeld.
Madelief werkt met veel plezier aan de opdrachten van groep 2. Ze leert nauwkeurig werken, ze leert netjes en met drukverschil kleuren, ze leert goed kijken en ze ervaart het plezier van het creëren van iets moois.
Leuke details in de schrijfschriften |
Geheugensteuntje |
Ook in groep 4 nog veel aandacht voor juiste werkhouding |
Slotkleuropdracht van groep 3 (voordat met schrijven wordt begonnen) |
Een bladzijde uit een schriftje van groep 3, ik heb natuurlijk een mooie bladzijde uitgezocht;) |
Roos legt uit hoe het moet, regelmatig vraag ik de meiden om elkaar te helpen. |
Arceer- en kleuractiviteiten voor het jonge kind (tip)
Met Schrift leren kinderen hun handschrift onderhouden
Schrift. Een compleet nieuwe benadering van schrijven vanaf groep 1
Mogelijkheden voor distale grafo-motoriek
Veel informatie op de site van Stichting Schriftontwikkeling
Methode Schrift