26 juli 2013

Thuisonderwijs: a way of life!

Het is een veelgestelde vraag....en een vraag waar ik meestal niet in het kort een antwoord op weet te formuleren. Waarom geven jullie thuisonderwijs? Veel redenen, motieven en ervaringen spelen door elkaar heen. Daarbij is thuisonderwijs voor ons inmiddels een manier van leven geworden en dat maakt het niet makkelijk de vraag te beantwoorden. Vandaag las ik een artikel van dr. J.C. Sproul. Hij geeft vier redenen; de vier redenen die ook voor ons het meest van belang zijn.*


1. God geeft ouders de opdracht om hun kinderen te onderwijzen in de dingen van God... als je in huis zit, als je over de weg gaat, als je neerligt en als je opstaat. (Deut 6:6,7) Thuisonderwijs biedt een prachtige mogelijkheid om gehoor te geven aan dit verlangen van God voor ouders. Op elk moment van de dag, kun je, als daar een gepaste gelegenheid voor is, over de dingen van God spreken en ze in verband brengen met het dagelijkse leven van je kinderen. Als we bijvoorbeeld stilstaan bij Gods schepping, verwonderen we ons over het werk van Zijn Handen. Daarnaast leer je als ouder ook heel veel in het proces van onderwijzen, het werkt bijzonder vormend om hele dagen met je kinderen op te trekken. 

2.  Thuisonderwijs legt een sterke nadruk op het belang van het gezin. We 'doen' geen thuisonderwijs, we leven thuisonderwijs; het is een geïntegreerd deel in ons leven. We leven 'gewoon' als gezin, een plek waarin kinderen opgroeien tot volwassenheid, en binnen dat gezin zijn we allemaal aan het leren. Daarbij horen ook 'schoolse' dingen zoals bijvoorbeeld rekenen en schrijven, maar de nadruk ligt op het dagelijkse leven, de dagelijkse omgang met God en met elkaar. De identiteit van de kinderen wordt in de eerste plaats gevormd door het gezin en niet door de leeftijdgebonden groepen op school of andere groepen. Als God spreekt over leeftijdgroepen roept Hij op om samen te komen, niet om af te zonderen. (bijv. in Titus, zie ook Deut.31:12). 

3. Thuisonderwijs brengt vrijheid met zich mee. Ik kan onderwijzen op momenten dat het past in ons gezin en ik kan de materialen kiezen die passen bij onze overtuigingen en die passen bij onze kinderen. Thuisonderwijs is flexibel. 

4. We houden van thuisonderwijs. Onze kinderen vinden het fijn om hun ouders als onderwijzer te hebben, en wij vinden het fijn om onze kinderen als 'leerlingen' te hebben. We houden ervan om met ze op te trekken en zij met ons. De tijd vliegt...we zijn dankbaar dat we de kindertijd zo intensief met de kinderen mogen beleven. 

Tja, en kort en bondig uitleg geven, betekent dat dingen erg zwart-wit kunnen overkomen. Er valt meer over deze dingen te zeggen...ik kan wat nuances aanbrengen, maar ja dan is het niet meer kort en bondig ;-)

Toch nog één ding: Christus is het middelpunt van ons leven, niet het thuisonderwijs. Thuisonderwijs is niet meer, maar ook niet minder, dan een middel om onze liefde voor God, voor elkaar en de liefde voor wat Hij gegeven heeft in deze prachtige wereld, aan onze kinderen over te brengen en met elkaar te delen.

*In Nederland kun je je beroepen op het recht op vrijstelling van de leerplicht als je tegen de richting van de scholen in de buurt bezwaar hebt. Geen van de scholen in de buurt sluit voldoende aan bij onze geloofsovertuiging(en). Meer informatie: ww.nvvto.nl

17 juli 2013

Regenwormentaart

Een paar dagen nadat staatssecretaris Sander Dekker in een brief aan de Tweede Kamer stelt: "Ik ben ervan overtuigd dat de dagelijkse gang naar school essentieel is voor de brede sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Kinderen gaan niet alleen naar school om kennis te vergaren, maar ook om te leren omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen. Ze leren onderdeel uitmaken van een bredere maatschappij. Ik vind dat ieder kind deze kans zou moeten krijgen." gaan wij Roos' kinderfeestje vieren met zo'n 30 personen; kinderen en een paar moeders en vaders. Arm kind van mij, ze heeft zo weinig sociale contacten....

Dekker wil het thuisonderwijs afschaffen, allemaal naar school! Ik voel me tekort gedaan, voel me weggezet als een of andere ouder die haar kind laat lijden aan sociale deprivatie. Laat Nederland zich druk maken om het aantal (v)echtscheidingen en de impact daarvan op kinderen, om kinderen die van 7-19 uur op een (brede) school zitten, om baby's die slechts een paar weken volledige moederzorg hebben, om kinderen die opgroeien tussen alcohol, tabak en drugs en vulgaire televisie en internet, om vieze strandjes (bij mij in de buurt) waar kinderen schoenen aanmoeten om geen peuken, joints, bierdoppen of glas tussen de tenen te krijgen....maar laat de groep zeer betrokken ouders die hun kinderen graag zelf onderwijzen en een rijk sociaal leven aanbieden, toch met rust! Kortzichtig, deze groep ouders is in binnen- en buitenland al lang en breed bestudeerd en er geen reden tot zorg...Ik voel voor het eerst hoe het is als een overheid wil ingrijpen in het privé leven van mensen...

Maar goed ik ging het over een regenwormentaart hebben;-) Vandaag vierden we Roos' feestje en ik was op een blog een regenwormentaart tegengekomen. Omdat Roos zo graag in de aarde wroet en beestjes zoekt, heb ik deze taart voor haar gemaakt. De kinderen vonden het prachtig! Bij deze het recept: (Voor alle zuivelvrije, e-nummervrije, suikervrije, caloriearme liefhebbers is het wel even schrikken dit recept, maar ik vond dat het wel een keertje mocht, gezien de pret ;-) en het valt zo zwaar dat iedereen maar een heel klein stukje hoeft).

4 pakken Oreo koekjes
1 pakje Philadelphia roomkaas
3 eetlepels boter
2 bekers melk
2 pakjes instant chocolade pudding
500 ml slagroom 
wormensnoepjes (te koop bij Jamin)

1. Verkruimel de Oreo koekjes, ik deed de koekjes in een stevige zak en stampen maar...
2. Meng de roomkaas en de boter goed
3. Roer de chocolade pudding en melk door elkaar (dus niet de aanwijzingen op het pakje volgen)
4. Klop de slagroom.
5. Meng de roomkaas, chocolade pudding en slagroom goed door elkaar. 
6. Leg in een schaal een laag Oreo koekjes en dan een laag pudding, dan weer Oreo koekjes enz. eindig met een laag Oreo koekjes. Stop in elke laag zwarte aarde een aantal regenwormen. 


De dief had de taart gestolen, de kinderen moesten hem gaan zoeken. 

Geen foto van de kids (ivm privacy) maar wel van de kadootjes. Wat is ze verwend!

13 juli 2013

Verwondering

Onze oudste dochter maakte pas een prachtige tekening van een zonsondergang. Terwijl ik er zo naar zat te kijken, vroeg ik me af waar ze had geleerd had om zo te tekenen. Waar had ze geleerd om een weerspiegeling in het water te tekenen, hoe komt ze erbij dat ze rode kleuren moet gebruiken, vanwaar haar oog voor detail?En als ik dan terugdenk aan haar eerste krabbels, zie ik een prachtige ontwikkeling, zonder tekenlessen (die overigens wel heel waardevol kunnen zijn!). Er gaat zoveel vanzelf, je staat er als ouder bij, kijkt ernaar en verwondert je. Leren gaat zo vanzelf.....

Peuterkrabbels
5 jaar, vorig jaar zomer
Bijna 7 jaar


En ook Madelief leert elke dag weer nieuwe dingen, ook vanzelf en soms met wat hulp. Zij kan inmiddels lezen, wat ze erg leuk vindt. 

4 juli 2013

1-2-3 loop

Enkele organisaties organiseerden in onze wijk een 1-2-3 loop. 3 avonden achter elkaar wandelen in de wijk langs historische plekken waar ouderen wat vertelden over de geschiedenis van de wijk. Een erg leuk initiatief waar we graag aan meededen. We leerden onze wijk weer beter kennen en niet in het minst de mensen die in de buurt wonen. Het 'wijklied'  zit nog steeds in m'n hoofd! 
Tijdens deze driedaagse kreeg ik de leukste reactie ooit op het feit dat we thuisonderwijs geven: 'thuisonderwijs?... wat leuk, wat modern!' En dat vind ik nou ook!




Ademloos luisteren naar de 'burgemeester' van vroeger
De 'burgemeester'
We luisteren op onze eigen manier;-)
Pauze onderweg
Bij terugkomst een verrassing
Alle drie een medaille, welverdiend!